Thursday, December 11, 2008

Førjulsbesøk og litt handling / A little visit and some shopping

I går kom mine foreldre en liten tur. Vi pleier alltid å være med når de kjøper inn julehefter av ulike slag. Alle må få sitt, så sluttbeløpet blir som regel stooooort. Det ble det i år også. Jeg leser det meste, siden jeg som resten av familen er glad i å lese, men min spesielle favoritt er Pusur.

Etterpå ville de se julebua og kanskje handle litt. Jeg solgte 2 løpere; en som Mette hadde sydd og en av mine lilla adventløpere, og i tillegg 2 par grytelapper laget av Hege.

Yesterday my parents came down to Hamar. We use to go together when they buy christmas magazines, a lot of different magazines with comics like Garfield and different Disney figures among others. Everyone have their favorites, (mine is Garfield). Every year my parents spend a lot of money buying magazines and paperbacks for christmas reading. Everyone in my family loves reading; books, magazines, anything written....

Then we went to Mette`s place, they wanted to take a look at what we have for sale. I sold them two tablerunners, one of mine and one made by Mette, and two pairs of potholders made by Hege.

Jeg har ikke begynt noe særlig med julepynting ennå, jeg liker å spare det til like før (= 22. eller 23. desember), og heller beholde julepynten til omkring 20. dag jul (=13. januar). Har bare hengt opp julgardiner på kjøkkenet og fått opp adventstjerne og adventsstaker. Alt dette gjorde jeg første søndag i advent. Her er et bilde av min gamle kommode som står i et hjørne av stua. Slik var den pyntet til jul i fjor. Bærer preg av at rødt er den fargen jeg forbinder med jul, og at jeg liker nisser og lys.

Snøball-lyset og den røde "lykta" midt på kommer fra Løiten Lys. De holder til bare noen kilometer unna, så en tur dit før jul hører med. Et besøk der anbefales for alle som har anledning, har du ikke kommet i julesteming før så gjør du det når du går omkring der. Utstillingene skifter med årstider og sesonger, men det er alltid en juleutstilling i kjelleren. For de som bor lengre unna; de har butikker andre steder også, se liste på nettsiden.

This is how I decoratede a little part of my livingroom last year. No decorations up yet, I like to wait unntil the 22nd or 23rd of december. Instead of decorating eary I like to keep the decorations a bit after christmas, usually unntil the middle of january. It helps light up a dark and cold time of the year.

Two of the candlelights; the red one in the middle and the "snowball" in the front I`ve bought at Løiten Lys. (sorry, norwegian only in this pages, but some lovely pictures). They make a lot of beautiful candlelights in different shapes, and with different decorations. I`ll say everyone should visit Løiten Lys if you get the chance.

No comments: