Monday, July 6, 2009

UFO-er og planlagte prosjekter / UFOs and some planed projects

Jeg har skrevet på dette innlegget i flere dager. I ettertid ser jeg at det sikkert hadde vært lurt å dele det opp i flere mindre innlegg, men nå er det endelig ferdig og jeg vil ikke endre det.

I`ve been writing this post for several days now. It probably had been better to write several smaller posts instead, but now it`s finished and I don`t want to change it.

Det er en stund siden jeg skrev at jeg hadde tatt frem igjen noen UFOer og noen planlagte prosjekter, og sa at jeg ville vise dere bilder. I det siste har det vært så varmt at det føles som både hode og kropp skal til å smelte og renne helt bort. Selv om det har vært rolige dager så har jeg ikke orket å sitte så mye ved PC-en. Men nå har jeg tatt meg sammen, så her kommer noen bilder. Jeg kan ikke fortelle så mye om alt, for noen prosjekter skal gis bort og mottakerne leser muligens bloggen min, men noe kan jeg fortelle litt om...

A while ago I wrote about pulling out some UFOs and planed projects. I told you I would show you some pictures. Have I done anything about it? No, not yet.... It`s been very hot here the last couple of weeks, I nearly melted away like a snowman. And my head was too hot to think of anything at all. It even was too hot to do much blog surfing. At last I`ve managed to pull myself together; here are some pictures and a few words about some of my UFOs and planned projects.

En del vil sikkert gjenkjenne AnnAKas mønster "Pynt til det lille rom". Dette startet jeg på for 2 eller 3 år siden, men måtte rydde bort sysakene til fordel for andre aktiviteter og kom aldri i gang igjen. Var opprinnelig tenkt som en gave, men jeg vet ikke helt hva det blir til når jeg blir ferdig.

This is going to be something to store rolls of toilet paper in. The pattern is from norvegian designer AnnAKa. I started this 2 or 3 years ago, it was meant to be a gift, but now I don`t know if I`m going to keep it or give it away.


Dette er mesteparten av en pakke med 10x10 cm store kvadrater jeg har kjøpt for en stund siden. Har tenkt å bruke dette til en liten duk, men tror kanskje jeg skal ha smale rammer mellom rutene. Vet bare ikke helt hvilken farge jeg skal bruke, og om jeg kanskje skal endre på plasseringen av rutene. Alle forslag og ideer mottas med takk.

This is part of (nearly all of) a bag of 10 x 10 (4 x 4 inches) cm squares I bought some time ago. I`m thinking of making a little table cloth out of it, but I`m not sure if I`ll sew it together like this or if I need some sashing. What color should the sashing be, and should I place the squares more random? Please tell me what you think, I need some advice.


Har et par andre slike pakker med kvadrater i samme størrelse også, så det er mulig det blir flere små duker, løpere eller puter. I tillegg har jeg flere pakker med tumblere liggende, som jeg også skal lage noe av. For ikke å snakke om resten av stofflageret mitt, det er ikke spesielt lite, nei....

I`ve got some more sets of sqares in the same size but different colors, might be some more tablecloths or tablerunners or pillowcases or.... who knows what. I`ve got a lot of tumblers too, and of course my stash.

Enda et mønster fra AnnAKa, dette ble kjøpt som en materialpakke med mønster og alle stoffer. Har jobbet på det i flere omganger, og engentlig så er det ikke så mye som gjenstår før både brikke og løper er ferdig til quilting.

Another of AnnAKa`s designs; I bought a set with pattern and fabrics a long time ago. Have been working on this one now and then the last years and still it`s not finished. Not much left, may be it`ll be finished for OPAM this month?



Dette - både bildet over og under - er tenkte brukt til løper og eventuelt en brikke eller duk etter samme mønster som settet jeg sendte som julegave til Odette. Bilde av gaven hennes kan sees her. Desverre ikke så veldig bra bildet, men mønsteret synes.

The fabrics in these pictures (above and belowe) are picked because I`ve planned to make a tablerunner and may be a little tablecloth too. I want to make somethink like the swap gift I sent Odette for Christmas. Picture of her gift here, sorry about the blurry picture.


Dette er noe jeg tok bilde av før jeg begynte arbeidet, mer kan jeg desverre ikke vise eller fortelle ettersom dette er en gave.

These fabrics are being made into a gift, icture taken before I started the work. Sorry I can`t show you anything more at the moment, except it`s for a gift.


Lys lilla lin, mørk lilla småmønstrete stoff, blonde og vaffelstoff med lilla roser + håndtak skal bli en veske. Ideen fikk jeg etter å ha sett en veske sysøster Mette sydde en gang. Har fortsatt bildet av den inne i hodet, men er litt usikker på hvor stor jeg skal lage den, derfor har jeg ikke kommet lenger enn dette.

This is going to be a bag for me, you probably guessed... sewing sister Mette showed us a bag she made some time ago, and I liked it so much I wanted to make something similar.


Til slutt et bilde som ikke er sømrelatert; en katt som slapper av i det varme sommerværet.

At last something, or someone, that has nothing with sewing or quilting to do; one of the cats relaxing in the hot weather.

Jeg har handlet noen stoffer (på nettet) i det siste og posten har brakt pakkene til meg. Dere har kanskje lyst til å se, men det må vente til et annet innlegg.

I have done some fabric shopping, and I guess you want to see, but that will have to be another post.



1 comment:

Anonymous said...

Ja, her har du flere proskjekter å bli ferdig med :-) Flotte farger -og stoffvalg...."Duken" med 10x10 cm blokker, hadde jeg kanskje hatt en tynn ramme mellom blokkene og plassert kvadratene tilfeldig rundt..... Noe i beige ?? Kanskje applikert noe i et hjørne ( blomster el. )